Choklad

Choklad är ett signum i mitt liv. Det var en del av en födelsedagspresent och det var en av sakerna jag bjöd på, i flera olika former, under min födelsedagshelg när vännerna var här.

Planen var att göra chokladfondanter via recept från Matplatsen, men när jag provbakade dem blev de något misslyckade. Trots det provade jag att göra dem på min födelsedagskväll, och då lät jag dem stå i ugnen lite längre, och de blev fantastiska! Inte fullt så rinniga som jag ville ha dem, men de blev underbara ändå!


Recept, 4 portioner

150 gram mörk choklad, ca 70%
150 gram smör, rumstempererat
1 dl socker
4 st ägg
2 st äggulor
0,75 dl vetemjöl

* Smält chokladen, i vattenbad eller i micro.
* Vispa smör och socker vitt och fluffigt med elvisp.
* Tillsätt ett ägg i taget, därefter äggulorna en i taget.
* Häll därefter i den smälta chokladen, och blanda slutligen ner mjölet.
* Smörj fyra ugnsfasta portionsformar (ca 1,5-2dl), fyll med smeten.
* Grädda fondanterna i 200grader i ca 8 minuter (vi lät dem stå i ca 12-15 minuter).
*
Vänd försiktigt upp-och-ner på tallrik.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0